روابط عمومی

مهدی ق

روابط عمومی

مهدی ق

تعریف روابط عمومی ها

تعریف روابط عمومی ها

تعریف روابط عمومی

تعریف روابط عمومی:  دایره المعارف امریکانا روابط عمومی را بدین شکل تعریف کرده است:"یک زمینه فعالیت است مربوط به روابط سازمانهای صنعتی، شرکتها، مشاغل، دولت، اتحادیههاو یا سایر سازمانها که هریک با مردمی چون کارمندان، مشتریان،سرمایه داران، تهیه کنندگان، اعضا احزاب سیاسی ویا عامه مردم روبرو هستند، کارهای روابط عمومی شامل است برتقویم افکار عمومی، ارزیابی وتفسیر آن به حسب منافع یک سازمان، شناساندن سازمان به مردم مربوط به خود وهمچنین آن مردم به سازمان"

 

تخصص‌گرایی در روابط‌ عمومی‌ها

"... امروزه محیط‌های اجتماعی، روابط سازمانی و شرایط اقتصادی بسیار پیچیده شده است؛ شناسایی این محیط و ارایه‌ی تحلیل از این وضعیت به مدیریت ارشد سازمان، از وظایف روابط عمومی‌ها است و اگر اشتباهی در آن صورت بگیرد،‌ یک سازمان با بحران مواجه می‌شود...

 

روابط عمومی نهادی است که به جوامع نوین تعلق دارد و در روند پیدایش و رشد سازمان‌های نوین برای تسهیل ارتباط میان سازمانها با محیط درونی و بیرونی، مخاطبان، گروه‌های تأثیرگذار و تأثیرپذیر از سازمان‌، افکار عمومی، رسانه‌ها و سازمانهای دیگر ایجاد شده است. 1
با این وجود روابط عمومی، مانند سایر رشته های علوم انسانی مورد غفلت قرار گرفته است و توسعه روزافزون ارتباط و اطلاعات در کشور ها، نتوانسته در آن تأثیری داشته باشد. حتی کشور در حال توسعه ما نیز چنین وضعی دارد.
یکی از بزرگترین غفلت ها نداشتن تعریف مشخصی از روابط عمومی می باشد که صاحب نظران روابط عمومی دلایل زیادی برای آن ذکر کرده اند. مثلا عده ای اعتقاد دارند این مساله ناشی از کارکردهای مختلف روابط عمومی در ارگانها و سازمانها می باشد یعنی این که هر روابط عمومی بر اساس نوع فعالیت سازمان مطبوع خود کارکردهای خاصی را می پذیرد.
که حاصل آن تعریف متعدد و متفاوتی است که صاحبنظران از روابط عمومی ارائه کرده اند2
در این مورد دکتر احمد توکلی معتقد است اصولاً تعریف روابط عمومی کار مشکلی است چنانکه با وجود نزدیک به هزار تعریف برای روابط عمومی توسط اهل فن، هنوز تعریف واحدی که مورد قبول همه کارشناسان باشد وجود ندارد3 و یا صاحب نظر دیگری معتقد است: روابط عمومی چیست، پرسش دشواری است برای آن ها که همیشه دنبال تعریف و حدود علمی و کاربردی برای همه چیز هستند.دشواری این پرسش به طور عمده ناشی از نگاهی است که به روابط عمومی می شود. از زاویه دید اساتید ارتباطات و نظریه پردازان حوزه رسانه و علوم اجتماعی، روابط عمومی فراتر ازیک حرفه مشخص با حدود و اعراض معلوم، ترکیب موزونی از فن و هنر
و فلسفه است.روابط عمومی فن ارتباط و اقناع و ترغیب است. هنر است چون باید بسیاری چیزها را به درستی برای مخاطب خاص و عام نمایش دهد و فلسفه است چون دورنما و افق داشته ها و نداشته ها را در یک مجموعه تعریف شده شرح می دهد و می سازد. زمانی به عمق دشواری برای تعریف روابط عمومی پی می بریم که بدانیم از ابتدای قرن بیستم تا کنون 472 تعریف برای آن صورت گرفته است.4
با این همه دراین مقاله سعی می شود که به طور مختصر به مشهورترین این تعاریف از دیدگاه صاحب نظران و... پرداخته شود:
رکس هارلو که از پیشقدمان روابط عمومی در جهان است و تألیفات گوناگونی در این رشته دارد روابط عمومی را عبارت از دانشی می داند که بوسیله آن سازمان ها آگاهانه می کوشند به مسئولیت اجتماعی خویش عمل نمایند تا بتوانند تفاهم و پشتیبانی کسانی را که برای مؤسسه اهمیت دارند بدست آورند.
در کتاب ماهیت روابط عمومی تألیف «مارستون » از روابط عمومی به عنوان هنری که به کمک آن می توان مؤسسه، سازمان و فرد را مورد علاقه و احترام کارمندان، مشتری ها و مردمی که با آن سر وکار دارند یاد شده است. این دو تعریف تا حدود زیادی با هم شباهت دارند ولی رکس هارلو روابط عمومی را یک علم و مارستون آن را یک هنر می داند.
انجمن جهانی روابط عمومی در ماه می 1960 از روابط عمومی تعریفی نمود که درنشست سال 1978 مکزیکو انجمن مورد تأیید مجدد قرار گرفت.
« روابـــط عمــومی بخشــی از وظـایف مــدیریت ســازمان است. عملی است ممتــد، مــداوم و طــرح ریزی شــده که از طریق آن افــراد و ســازمانهـا می کوشند تا تفــاهم و پشتیبــانی رسانی را که با آنهــا ســرو کار دارنــد بــدست آورند»5
در کتاب \\\" چگونه روابط عمومی کنیم \\\" در تعریف روابط عمومی آمده است: فن ایجاد حسن رابطه و تفاهم متقابل است بین افراد جامعه با هیات مدیره موسسه آئینه یک موسسه است هر چه شفافتر و بهتر. 6
احمد یحیایی ایله ای کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی در کتاب مبانی روابط عمومی خود نزدیک به یکصد تعریف از روابط عمومی را گرد آوری کردده است هیچ کدام از تعاریف را کامل نمی داند و معتقد است می توان برای روابط عمومی در موقعیتهای متفاوت وظایف متفاوتی ترسیم کرد که در اولویت قرار می گیرد و آن را می توان وظیفه اول روابط عمومی در یک واقعیت خاص نامید.7
هوشمند سفیدی در کتاب راهبردهای عملی با ارائه 27 تعریف از روابط عمومی و ذکر ویژگیهای آن معتقد است که می توان تعریفی جامع از روابط عمومی ارائه داد که آن تعریف به شرح ذیل می باشد: روابط عمومی مجموعه ای از فعالیتهای ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه و تحقیق است که با استفاده از شیوه های عملی و هنری به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع یابی از نظرهای آنان تجزیه و تحلیل گرایش های مخاطبان و افکار عمومی به منظور گفتگو با آنان برای رسیدن به تفاهم با کاربرد روش ها و ابزارهای ارتباطی نوشتاری گفتاری دیداری و شنیداری است 8
دیوا کارشاما در کتاب روابط عمومی حرفه ای بالنده می گوید: هیچ تعریفی قابل قبول جهانی برای روابط عمومی وجود ندارد هرکتابی که در این زمینه نوشته شده است فهرستی از این تعریف را بدست می دهد وبه تعاریف موجود می افزاید.9
کاظم متولی در کتاب روابط عمومی و تبلیغات معتقد است که نبودن تعریف جامعی از روابط عمومی حاکی از نقصان توانایی تشخیص و تحقیق پژوهشگران نیست بلکه نشان از اهمیت و وسعت مفاهیم وفراوانی ارتباطات پیچده معارف بشری در لغات و اصطلاحات دارد.10
اکنون با توجه به مطالب فوق به نظر می رسد که ارائه تعریفی دقیق از روابط عمومی که مورد قبول همه صاحب نظران و دست اندرکاران روابط عمومی باشد کار بس دشوار و غیر ممکن به نظر می رسد اما چاره چیست؟ اولین قدم این است که دست اندکاران و صاحب نظران تعریفی از روابط عمومی ارائه نمایند که متناسب با شرایط و ویژگیهای فرهنگی و تاریخی و اجتماعی ایران باشد. دوم اینکه سازمانها و ارگانها با توجه به وظایف مختلف و متنوع که می پذیرند باید تعریفی دقیق از روابط عمومی خود داشته باشند تا روابط عمومی بتواند رسالت خود را که همان پل ارتباطی میان سازمان مطبوع خود با بیرون با معیارهای و سازکارهای مشخص است را ایفا کند تا وظایفش با دیگر بخشهای سازمان خلط نشود.

منابع
1- منصور ساعی، پرداختن به موانع فراروی روابط عمومی ها زمینه ساز حضور فعال آنها در جامعه اطلاعاتی است،
www.aftab.ir
2- روابط عمومی چیست؟،
pyvand.eprsoft.com
3- دکتر توکلی: روابط عمومی یک تفکر و فرهنگ است،
www. eprquds.blogfa.com
4- سید محمد سید میرفصیحی، روابط عمومی در آبادان،
www. tahririye.persianblog.ir
5- روابط عمومی چیست؟.
www. pyvand.eprsoft.com
6- روابط عمومی و سازمان،
www.farsnama.com
7- احمد یحایی ایله ای، مبانی روابط عمومی،(تهران: گلبان پاییز 1381)، ص20
8- هوشمند سفیدی، راهبردهای عملی روابط عمومی، تهران: موسسه تحقیقات روابط عمومی، 1383)، ص15
9- دیوار کار شارما، روابط عمومی حرفه ای بالنده،(تهران: سازمان چاپ و انتشارات،1384)
ص 20
10- کاظم متولی، روابط عمومی و تبلیغات، (تهران: گلبان 1384)، ص13

تعریف روابط عمومی

اطلاع رسانی ، سنجش افکار عمومی ، سخنگوی سازمان ، نشر اطلاعات در نخستین گام ورود به حوزه شناخت روابط عمومی ضروری است به بیان تعریفی از آن بپردازیم تا با برداشت و نقطه نظر مشترکی در این رشته دست یابیم. در اینجا جهت رعایت اصل فشردگی و اختصار در بیان مطلب به بیان دو تعریف زیر می پردازیم.

1 - تعریف مفهومی روابط عمومی

روابط عمومی عبارت است از ، آن بخش از مسئولیتها و وظایف ارتباطی مدیریت سازمان که از طریق آن مدیران می کوشند برای دستیابی به اهداف سازمانی با محیط خود سازگار و هم صدا شده یا در صورت نیاز در محیط تغییرات مطلوب ایجاد نموده و شرایط محیط را به شرط مساعد بودن استمرار بخشد.

2 – تعریف کاربردی روابط عمومی

روابط عمومی عبارت است مدیریت ارتباطات یک سازمان با مخاطبان آن.
در تعریف کاربردی روابط عمومی از کلمه مخاطب استفاده گردیده است که ضروری است معنی و مفهوم آن در روابط عمومی بیان و روشن شود ، کلمه مخاطب مدتهاست که برای همه کسانی که در حوزه های پژوهشی و عملی روابط عمومی و ارتباطات به کار مشغولند کلمه آشنایی است. این کلمه در ارتباطات به کار مشغولند کلمه آشنایی است . این کلمه در ارتباطات به جای گیرنده پیام به کار گرفته می شود، در حالی که در روابط عمومی معنی وسیع تری از مخاطب استنباط می گردد.

وظایف اصلی روابط عمومی

1 –  اطلاع رسانی 

الف) جستجو ، جمع آوری ، طبقه بندی ، تجزیه و تحلیل ، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادی کارشناسانه ، اخبار ، اطلاعات ، گرایش ها و رویه ها از محیط خارج و داخل سازمان و اطلاع آن به مدیریت سازمان.

ب) جمع آوری اخبار ، اطلاعات ، عملکرد ها ، برنامه ها و دیدگاههای سازمان و مدیریت سازمان و انتقال آن از طریق ارتباطات جمعی ، گروهی و فردی به عموم مردم و مخاطبان ویژه سازمان.

2 –  تبلیغ و ترغیب

دومین وظیفه روابط عمومی ها ترغیب ، تشویق ، مجاب سازی ، متقاعد سازی و انگیزه دهی است. این وظیفه فنون و شیوه خاص خودش را دارا ست . کارشناسان روابط عمومی با بهره گیری از یافته های روانشناسی ، روانشناسی اجتماعی ، هنر و مهارتهای دیگر علوم رفتاری از اهداف سازمانی ، برنامه ها و کالا ها و خدمات خود تبلیغ می نمایند.

3 -  مشارکت جویی

اینگونه اقدامات در سازمانها زمینه های مناسب برای مشارکت همه عناصر در رسیدن به اهداف سازمانی و احساس تعلق در کارکنان و مشتریان به منظور جلب حمایت آنان ایجاد می کند.

4 – هم گرایی و بهینه سازی امور

روابط عمومی باید به طور مستمر از طریق فعالیت های پژوهشی و افکار سنجی ، خواست ها ، علائق ، نیازها و گرایش های مخاطبان سازمان و افکار عمومی جامعه ، در زمینه کار خود را سنجیده و آن را به اطلاع مدیریت سازمان برسانند و با اقدامات تصمیم سازی ، امکان تصمیم گیری درست را از سوی مسئولین فراهم سازند و موجبات بهینه سازی سیاست ها ، روش ها و رویه ها را ممکن گردانند.

روابط عمومی بین المللی" از حرف تا عمل

شاید در کشور با اداراتی که نام "روابط عمومی و امور بین الملل" برای خود برگزیده اند مواجه شده اید. حتما این سوال هم برایتان بوجود آمده که وقتی یک اداره دیگری مانند " امور بین الملل یا خارجه" در آن سازمان وجود دارد دیگر چه نیازی به نامگذاری واحدی به نام "روابط عمومی و امور بین الملل" داریم؟

تغییرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژی در جهان منجر به تداخل مصالح و تسهیل وسایل ارتباط جهانی گردید، از همین جا نقش روابط عمومی در ارتباطات بین المللی نمایان شد.

در این دنیای پیچیده امروز، صرفا رسانه ها نیستند که به تنهایی می بایست به جمع افکار عمومی بروند، بلکه روابط عمومی های بین المللی نیز باید در کنار آنها باشند.

روابط عمومی بین المللی یکی از وظایف سازمانهای بین المللی به شمار می رود. بطور مثال دفتر اطلاعات سازمان ملل متحد که مقر آن در نیویرک است، روابط عمومی را از راه روابط خارجی، مطبوعاتی، انتشارات، روش های سمعی و بصری و بیانیه های مطبوعاتی در چارچوب تلاش برای تفاهم بهتر سازمان ملل، اجرا می کنند.

 

یا در اروپا، از روابط عمومی به عنوان وسیله ای برای تقویت وحدت اروپا و تلاش برای ازایش تفاهم بین ملل اروپایی استفاده شد.

 

اما روابط عمومی در آمریکا چیزی فراتر از روابط عمومی در سایر کشورهاست. به عنوان نمونه تحقق اهداف سیاسی خارجی آمریکا، یا مثبت جلوه دادن اقدامات دخالت جویانه آمریکا در سایر کشورها و همچنین گزارشی از تغییر و تحولات سایر مناطق هدف و راه های مقابله با آن از وظایفی است که برنامه ریزی آن به بنگاه های روابط عمومی آمریکا سپرده شده و از طریق شورای امنیت ملی گزارش های آن به رییس جمهور آمریکا ارایه می شود.

از سال ها پیش نقش روابط عمومی بین المللی پررنگ شد. در ایتالیا انجمن دگرگون سازی روابط عمومی در سال 1954 تاسیس شد تا تغییرات اساسی در کارهای روابط عمومی انجام پذیرد. این انجمن بعدها به FERPI  یا اتحادیه روابط عمومی های ایتالیا  (the Italian Federation of Public Relations) تغییرنام یافت.

در بلژیک، انجمن روابط عمومی در سال 1953 با هدف توسعه و تقویت نقش روابط عمومی  تاسیس شد.

کنفدراسیون متخصصان روابط عمومی اروپا (European Public Relations Confederation (CERP

در سال 1959 با مشارکت کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند به منظور ایجاد ارتباط، تبادل نظر و همکاریهای متقابل بین المللی میان انجمن های روابط عمومی اروپا و اعضای آن در سراسر جهان تاسیس شد.

موفقیت این روابط عمومی ها در عرصه بین الملل یک شبه بدست نمی آید و یک پروسه بلند مدت می طلبد. در سازمانهای بزرگ، روابط عمومی بین المللی باید سه عنصر اعتماد( Trust)، اعتبار (Authenticity) و شفافیت  (Transparency) را برای عملی شدن تمرین کنند.

در پایان خاطر نشان می شود، یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه مشکلاتی است که در زمینه روابط عمومی بین المللی دارند و با مزایا، وظایف، تکنیک ها، نحوه تجزیه و تحلیل ها و ارایه راهکارها و خیلی دیگر از مسایل مرتبط با آن آشنا نیستند.

 

نظرات 3 + ارسال نظر
اصغر چهارشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:03 ق.ظ

با سلام
بسیار از مطلب شما استفاده کردم

فرشاد فخیمی سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 07:45 ق.ظ

با سلام و تشکر از مطالب تخصصی شما

بنده نیز از توجه شما استاد محترم بسیار سپاسگزارم.
امیدوارم که مطالب مورد توجه شما قرار گرفته باشد

میثم امینی یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 09:48 ق.ظ http://negaresh.vastblog.com

سلام نظر استاد باقری در مورد وبلاگ ها

"داخل هیچ کدام از وبلاگها لینک وجود نداشت
در برخی وبلاگها نام نویسنده و نام وبلاگ با هم آمده بود
در برخی آر اس اس نبود
در مجموع خوب است ولی نقایص جبران شود"

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد