روابط عمومی

مهدی ق

روابط عمومی

مهدی ق

تاریخچه خبرگزاری های مطرح در سطح جهان

تاریخچه خبرگزاری های مطرح در سطح جهان

اوایل دهه 1820 خبرگزاری تحت عنوان انجمن روزنامه های صبح در نیویورک در شهر نیویورک تشکیل شد تا گزارشهایی را که از اروپا می رسد جمع آوری کند. پس از آن خبرگزاریهای دیگر محلی در ایالات متحده راه اندازی شدند و این روند تا سال 1856 که خبرگزاری انجمن اخبار عمومی تشکیل شده که از همکاری بسیاری از روزنامه های مهم نیویورک به وجود آمده بود ادامه یافت .
    آسوشیتدپرس نیویورک در دهه 1870 تاسیس شد، که یک خبرگزاری مشارکتی از روزنامه های نیویورک به شمار می رفت . در سال 1882 یونایتدپرس للظگ چ ط ظل غق خ تاسیس شد که طی سال های بعد همه این سازمان ها در هم ادغام شدند، اما در همان سال یک سازمان رقابت جو، تحت عنوان آسوشیتدپرس از ایالات ایلینویز تاسیس شد.

طی همان سالها در اروپا سه سازمان خبری بین المللی خبرگزاری هاواس از پاریس )1835(، کمپانی رویتر تلگرام از لندن )1851( که به رویترز شهرت یافت و کانتیننتال تلگراف کمپین از برلین )1849( که به خبرگزاری ولف شهرت یافت آغاز به کار کرده بودند. این سازمان ها در ابتدا به عنوان سرویس های جمع آوری اطلاعات مالی برای بانکدارها فعالیت خود را آغاز کردند اما پس از آن گسترش یافتند تا اخبار جهان را نیز پوشش دهند. تا سال 1866 سازمان های ملی در بسیاری از کشورهای اروپایی ظهور کرده و اخبار را پوشش داده و آنها را به فروش می رساندند.
    پس از اینکه آسوشیتدپرس ایلینویز قراردادهای تبادل با شبکه های جهانی امضا کرد، یونایتدپرس در سال 1897 با شکست مواجه شد. در سال 1900 آسوشیتدپرس ایلینویز که قصد داشت اعضای خود را در استفاده از خدمات محدود کند به واسطه قانون ایالات متحده در سال 1915 مبنی بر ممنوع اعلام کردن اعضای استفاده کننده از خبرهای آسوشیتدپرس ایلینویز و حکم یک دادگاه عالی این سازمان منحل اعلام شد و بار دیگر در ایالت نیویورک به عنوان سازمانی با عضویت غیر انتفاعی به فعالیت پرداخت و از آن پس به عنوان آسوشیتدپرس )چث( شهرت یافت . در سال 1906، ویلیام رادولف هیرست نیوز سرویس اینترنشنال )ظطغم گ ظح لنظج ف ضق کغل ضق گ ظل ق ة ثجة ( را راه اندازی کرد. اگرچه یونایتدپرس آسوسیشن که اغلب با عنوان یونایتد پرس از آن یاد می شود، ارتباطی با سازمان های اولیه نداشت اما به عنوان بخشی از روزنامه های اسکریپس هاوارد فعالیت کرد و اخبار خود را به فروش می رساند.
    چث، چخ و ح جة بتدریج رشد کردند تا دهه 1930 که فعالیت خارجی آنها باعث شد از اتکا به خبرگزاری های اروپایی رها شوند، این امر موجبات انعکاس دیدگاه های ملی درباره اخبار سیاسی را فراهم کرد.
    در سال 1985، ح جة با چخ ادغام شده و یونایتدپرس اینترنشنال را تاسیس کردند که در دهه 1980 با سازمان خبری بخش خاورمیانه ادغام شد. پس از جنگ جهانی دوم بسیاری از سازمان های خبری از جمله رویترز، آسوشیتدپرس ، خبرگزاری فرانسه )نام تغییر یافته آژانس هاواس ( به صورت مشترک به اعضای ناشر آنها تعلق گرفت .
    در میان سازمان های خبری که با رویترز همکاری می کنند می توان به کنیدین پرس ، آسوسیتدپرس استرالیا، و پرس تراست هندوستان اشاره کرد.
    خبرگزاری های دولتی جهان
    مالکیت خبرگزاری ها از سوی دولت از اوایل دهه 1900 آغاز شد و در سال 1904 خبرگزاری سن پترزبورگ تلگراف از سوی دولت روسیه پایه گذاری شد. در سال 1918، اتحاد جماهیر شوروی سابق سازمانی تحت عنوان روستا )ضل لکح( را به واسطه ادغام خبرگزاری تلگراف و دفتر مطبوعات دولتی راه اندازی کرد که هفت سال بعد در سال 1925 به ح ح ثخ تبدیل شد که امروزه با نام حثخة ح ح ثخ، سازمان خبری رسمی روسیه از آن یاد می شود.
    در سال 1915، آلمان خبرگزاری یی را تحت عنوان ترنس اوشن پایه گذاری کرد تا تبلیغات جنگ را برعهده گیرد. شینهوا، خبرگزاری چین از دیگر خبرگزای های دولتی است که در سال 1931 به عنوان خبرگزاری مردم چین تاسیس شد که اخبار اقتصادی و رسمی را منعکس کرده و انتشار چندین مجله و روزنامه را برعهده داشت و دانشکده روزنامه نگاری خود را نیز پایه گذاری کرد. از سال 1990، خبرگزاری های مستقل دراروپای شرقی شکل گرفتند که در میان آنها می توان به اینترفکس روسیه ویی آم پرس ، رومانی اشاره کرد.
    خبرگزاری های ایران
    برخی از خبرگزاری هایی که در کشورمان ایران در حال فعالیت هستند عبارتند از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ) ایرنا(، خبرگزاری دانشجویان ایران ، خبرگزاری کار ایران ، خبرگزاری فارس ، خبرگزاری مهر.
    در سال 1313 اداره یی به نام آژانس پارس در وزارت امور خارجه تشکیل شد تا اخبار کشور را گردآوری و در دسترس مردم و مطبوعات قرار دهد و علاوه بر این دو نشریه صبح و عصر به زبان های فارسی و فرانسه برای مسوولان و خبرگزاری های خارجی وروزنامه ها منتشر و ارسال می کرد.
    آژانس پارس به ترتیب با خبرگزاری های فرانسه ، رویتر، آسوشیتدپرس و یونایتدپرس و آناتولی قرارداد خبری منعقد کرد و از سال 1332 اخبار خبرگزاریها و رادیو تلویزیون ها و مطبوعات را به زبان های مختلف ترجمه و منتشر می کرد. در سال 1342 همزمان با تاسیس وزارت اطلاعات ، خبرگزاری تحت عنوان خبرگزاری پارس به این وزارت خانه ملحق و به صورت 24 ساعته فعالیت خود را آغاز کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1360 نام سازمان خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران )ایرنا( تغییر یافت .
    خبرگزاری دانشجویان ایران پس از ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در سال 1376 تاسیس شد و اکنون در بخشهای گوناگونی از جمله فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگ وادب و هنر، فقه و حقوق ، انرژی هسته یی ، ورزشی و بهداشتی فعالیت می کند.
    خبرگزاری کار ایران )ایلنا( با عنوان کامل موسسه اطلاع رسانی و خبرگزاری کار ایران پس از دو ماه فعالیت آزمایشی پنجم اسفند ماه سال 1381 با هدف بسط و گسترش فرهنگ اطلاع رسانی بویژه اعتلای سطح آگاهی طبقه شریف کارگر فعالیت خود را آغاز کرد. این خبرگزاری در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگ و اندیشه ، کارگری ، مجلس ، ورزشی و بین الملل فعالیت می کند . خبرگزاری کار ایران با حمایت خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران وارد عرصه رقابت های رسانه یی شده است .
    خبرگزاری فارس در بهمن ماه سال 1381 همزمان با فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی راه اندازی شد. این خبرگزاری در بخش های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، بین الملل ، فرهنگ و ادب ، دیدگاه ، سیاست خارجی ، انرژی اتمی فعالیت می کند.
    خبرگزاری مهر نیز ازهجدهم اسفند ماه سال 1381 فعالیت آزمایشی خود را آغازکرده وپس ازآن 29 اردیبهشت ماه سال 82 همزمان با 17 ربیع الاول ، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام )ص ( به صورت آزمایشی برروی شبکه اینترنت قرارگرفت .این خبرگزاری ، اول تیرماه 82 همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و اکنون اخبار خود را به چهار زبان فارسی ، انگلیسی ، عربی و اردو ارایه می دهد. در حال حاضر در تمام حوزه های فرهنگی یعنی بخش هایی چون هنر، ادبیات ، دین و اندیشه ، دانشگاهی ، تاریخ و مفاخر، دفاع مقدس و همچنین گروههای اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، بین المللی ، ورزشی و عکس فعال است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد